Paramedisch team van het CMAP

Kinesitherapeute, Ergotherapeute & psychomotorisch therapeute

Het motorisch team bestaat uit een psychomotorisch therapeute, een ergotherapeute en een kinesitherapeute.

Elk kind dat zich bij het CMAP aanmeldt voor een multidisciplinaire beoordeling, krijgt een volledige motorische evaluatie. Die wordt uitgevoerd door een of meer leden van het motorisch team. De beoordeling omvat een gesprek met de ouders, gestandaardiseerde tests en een aantal kwalitatieve observaties.

Aan de hand van die beoordeling wordt een motorisch profiel van het kind opgesteld. Zo kan worden bepaald of motorische revalidatie nodig is. Die motorische revalidatie wordt uitgevoerd door de verschillende leden van het team, waarbij elk lid zijn specifieke beroepsvaardigheden inbrengt.

Bilan

Aan de hand van de motorische beoordeling kan de aard of oorzaak van de stoornissen worden vastgesteld. Zo kunnen we een revalidatieprogramma opstellen dat is afgestemd op de specifieke behoeften van het kind. Op basis van psychometrische tests, kwalitatieve observaties en praktijksituaties beoordeelt de therapeute de verschillende motorische vaardigheden van het kind. Dit omvat de grove motoriek, het lichaamsbeeld, de lateralisatie, de fijne motoriek, het schrijven, de kalligrafie, het gebruik van het toetsenbord en IT-instrumenten, de visueel-ruimtelijke vaardigheden, de remming, de oriëntatie in ruimte en tijd en het zelfstandig uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Deze beoordeling wordt aangevuld met klinische observaties over de sterke en zwakke punten van het kind op elk gebied van zijn psychomotorische ontwikkeling. Die evaluatie maakt het mogelijk om de revalidatie op maat afstemmen en de doelstellingen bepalen.

Revalidatie

Wanneer het bilan is opgemaakt en het profiel van de patiënt duidelijk is, stelt de therapeute een revalidatieplan voor op basis van de specifieke uitdagingen van het kind. Hierbij houdt ze ook rekening met de persoonlijke en omgevingsfactoren van de patiënt. Dat plan stimuleert de verschillende domeinen waarin de stoornissen tot uiting komen. Het heeft als doel de vaardigheden van de patiënt te verbeteren en die beter te kunnen toepassen in het dagelijkse leven. Het is de uiteindelijke bedoeling dat de patiënt minder beperkingen ondervindt en actief deelneemt aan het leven.

Via zintuiglijke prikkels, motorische en lichamelijke spelletjes, rollenspellen en recreatieve activiteiten begeleidt de therapeute de patiënt bij zijn psychomotorische ontwikkeling. Tegelijk stimuleert ze het kind om steeds zelfstandiger te worden bij zijn dagelijkse activiteiten.

De sessies kunnen eventueel aansluiten bij doelstellingen van een andere discipline. Ze kunnen in groepsverband plaatsvinden of een multidisciplinair karakter hebben (logopediste, neuropsycholoog …). Ze vinden plaats in een gestructureerde, rustige en geruststellende omgeving die is aangepast aan de taal- en communicatiestoornissen van de afzonderlijke patiënten (gebarentaal, pictogrammen, aanvullende spraak, communicatieboek, IT-hulpmiddelen …).

Het motorisch team van het CMAP

équipe motrice du CMAP à Bruxelles
Ergotherapeute

Laïda ETCHEGORRY

équipe motrice du CMAP à Bruxelles
Psychomotorisch therapeute

Fanny GÄBELE

équipe motrice du CMAP à Bruxelles
Kinesitherapeute

Lauren MAES

Privacyvoorkeuren

Wanneer je onze website bezoekt, kan je browser informatie bijhouden die afkomstig is van specifieke diensten. Dat gebeurt meestal in de vorm van cookies. Je kunt je privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies invloed kan hebben op je surfervaring op onze site en op de diensten die we kunnen aanbieden.

Hier kun je ons privacybeleid raadplegen
Onze website gebruikt cookies. Die zijn voornamelijk afkomstig van diensten van derden. Stel je privacyvoorkeuren in en/of ga akkoord met ons gebruik van cookies.