Paramedisch team van het CMAP
Binnen het multidisciplinaire team vertolkt de neuropsycholoog zowel een diagnostische als een therapeutische rol. Dat is dan vooral het geval bij kinderen met aandachtsproblemen (aandachtstekortstoornis met of zonder hyperactiviteit), uitvoerende problemen, visueel-ruimtelijke problemen en neurovisuele problemen. Hij helpt kinderen ook om een efficiënte werkmethode of aangepaste werkstrategieën te ontwikkelen.
Bilan
Het neuropsychologisch bilan is gebaseerd op een anamnese met het kind en zijn ouders, een klinische observatie en psychometrische tests (IQ, aandachtstests …). Die beoordeling maakt het mogelijk om de aard of oorzaak van de stoornissen te achterhalen en zo een beter inzicht te krijgen in de cognitieve werking en de eventuele moeilijkheden die het kind ondervindt bij dagelijkse activiteiten (thuis, op school, bij buitenschoolse activiteiten …).
Psychometrische tests zijn het belangrijkste instrument van de neuropsycholoog. Deze tests moeten de cognitieve vaardigheden van het kind zo breed en nauwkeurig mogelijk in kaart brengen. Op die manier kunnen zijn sterke en zwakke cognitieve punten zo goed mogelijk worden bepaald.
Revalidatie
Na het opstellen van het bilan en van een duidelijk profiel van het kind, kan de neuropsycholoog een revalidatieprogramma opstellen dat is afgestemd op de specifieke problematiek van het kind.
Het doel van de revalidatie is om het kind meer zelfstandigheid te geven bij de dingen waar het moeite mee heeft. Daarbij worden de sterke punten van het kind zo veel mogelijk benut om de zwakke punten te omzeilen.
De eerste fase van de revalidatie draait om bewustwording van de problemen. Dit helpt om die pijnpunten beter in beeld te brengen en er dus op te kunnen anticiperen. Daarna worden samen met het kind compensatiestrategieën uitgewerkt. Dat gebeurt aan de hand van oefeningen, spelletjes, simulaties … Zo kunnen deze strategieën later ook gemakkelijker in het dagelijkse leven worden toegepast.
De neuropsycholoog van het CMAP

Neuropsycholoog