Paramedisch team van het CMAP
De psychologe wordt ingeschakeld op verzoek van gezinnen of therapeuten, en dit indien er specifieke zorgen zijn over het welzijn en het gedrag van het kind. Ook tijdens de eerste evaluatie bij het CMAP is de psychologe aanwezig en praat ze zowel met het kind als met de ouders.
Tijdens de kindertijd en adolescentie vinden er ingrijpende lichamelijke en psychische veranderingen plaats. Wanneer er ook nog eens bepaalde bijkomende factoren spelen, zoals een handicap, een nieuwe diagnose … kunnen die ontwikkelingsfases soms extra moeilijk zijn. Het is dan ook belangrijk om erover te praten. Zo voorkomen we dat onbegrip en angst het leerproces volledig blokkeren. Het doel van deze therapiesessies is daarom om het kind in zijn problematiek te ontmoeten. Het is immers de taak van de psychologe om het potentieel van het kind te ontwikkelen en zijn persoonlijke ontplooiing en autonomie te stimuleren.
Afhankelijk van de vraag van de directe omgeving, het team en de patiënt kan er aan verschillende problemen worden gewerkt:
- Herkennen en beheersen van emoties
- Woede, moeilijk kunnen omgaan met frustratie
- Angsten, nachtmerries, de innerlijke onrust moeilijk onder controle kunnen houden
- Droefheid, moeilijke rouw …
- Ontwikkeling van de emotionele intelligentie
- Ontwikkeling van psychosociale en sociale vaardigheden
- Zelfvertrouwen en een gevoel van eigenwaarde
- Zelfkennis
- Intense emotionele behoeften, nood aan aandacht …
- Moeilijkheden om een diagnose te aanvaarden
- Pesten
Om de communicatie tijdens de sessies te vergemakkelijken, gebruikt de psychologe de Franse taal, de Frans-Belgische gebarentaal (LSFB) en alternatieve communicatie (communicatietablets, pictogrammen, communicatieboek …).
Er worden verschillende hulpmiddelen en materialen gebruikt, zoals vrij spelen, kunst en creativiteit (tekenen, schilderen, kleien …) om de patiënt een ludieke ruimte te bieden waar hij zich kan uiten en openstellen. Er worden ook meer conventionele materialen ingezet, zoals gezelschapsspellen, boeken en emotiewielen. Om de omringende wereld beter te helpen begrijpen en de sociale vaardigheden te ontwikkelen, doet de psychologe ook beroep op sociale scenario’s, rollenspellen en sketches.
De psychologe en maatschappelijk werkster staan open voor gesprekken, begeleiding van de ouders en huisbezoeken. Zo kunnen ze de ouders tijdens het hele revalidatieproces helpen en ondersteunen, een therapeutische band opbouwen en onderhouden en als tussenpersoon fungeren met de school, het centrum en thuis.
De psychologe van het CMAP
